Seyahatlerimizi nasıl planlıyoruz?

yazan MilesForDreams
Norveç road trip manzaraları

Bundan bir kaç ay önce instagramdan sorduğumuzda en çok gelen soru seyahatlerimizi nasıl planladığımız olmuştu. O yüzden oturduk sizin için tüm seyahat planlama ipuçlarımızı anlattık. Bu yazıda baştan bir ülkeyi ve seyahati planlarken neler yapıyoruz adım adım anlattık. Bizim seyahate dair en çok zaman harcadığımız ve titiz olduğumuz konu planlar. Çalıştığımız için sınırlı sayıda yıllık iznimiz var ve tüm yıl beklediğimiz o değerli zamanları çar çur etmek istemiyoruz. O yüzden de sıkı bir planlama için çokça araştırma yapıyoruz.Eğer Türkiye’den kalkıp dünyanın bir ucuna gidiyorsak mümkün mertebe görülecek yerleri listemize ekleyip gezerken keyif almak en büyük hazzımız.

Annem bazen “Kızım bir hafta gezeceksin, üç haftadır araştırma yapıyorsun!” diyerek bizimle dalga geçse de bu kadar araştırma yapmak biraz tercih meselesi. Bazıları bu kadar planlamaya ne gerek var, spontane takılmak en güzeli diye düşünüyor olabilir. O da bir tercih meselesi sonuçta. Belki ilerde o şekilde de seyahat edeceğimiz günler olur.

Gidilecek yere karar vermek

Eltz Kalesi-Almanya

Eğer solo gezginseniz yani kendi başınıza geziyorsanız kendiniz kolaylıkla karar verebilirsiniz. Eğer seyahat ettiğiniz bir partneriniz varsa işte orada ortak bir noktada buluşma zorunluluğu doğuyor. Bizde bazen ikimizin de aklında tek bir ülke oluyor. Örneğin şu an 2020 senesini hayal edince ikimiz de aynı ülke için deliler gibi heyecanlanıyoruz ama bazen de birimiz diğerini ikna etmek için çaba gösteriyor.

Hayal ettiğimiz ülkeler için de genelde Instagram’da kaydet butonunu sıkça kullanıyoruz. Hoşumuza giden ülkeler için Instagram’da bir klasör yaratıp beğendiğimiz şehirleri, yerleri oraya kaydediyoruz. İş rota çizmeye gelince buradaki fotoğraflar çok yardımcı oluyor.Instagramdaki bizi takip etmek isterseniz buraya tıklayabilirsiniz.

Tabi sadece bu klasörlerdeki ülkelere göre hareket etmiyoruz. Hatta örnek vermek gerekirse şu an önümüzdeki seyahat Londra olmasına rağmen şu ana kadar Londra için hiç bir klasör açmamışız. Dünyanın öbür ucundaki Filipinler için onlarca fotoğrafımız var ama Londra için yok.

Yeri geldiğinde özellikle gidilecek ülkedeki rota zorlayıcı ise en beğendiğimiz yerleri kaydetmiş olmak rota çizerken çok işe yarıyor.

Hangi mevsimde gideceğine karar vermek

Genelde senenin başında yıllık izinler ve bayram tatilleri belli olduğunda oturup nerelere gitmek istediğimize karar verip tarihlere ülkeleri oturtmaya çalışıyoruz. İnanın senenin en beyin yakan zamanları buralar oluyor. Çünkü bazen bir ülkeye gitmek istiyorsunuz ama o zaman oranın mevsimi olmuyor. Örneğin yıllık izinlerimizi bazen şirket politikası gereği zorunlu olarak yaz aylarına planlamamız gerektiğinde bir çok Asya ülkesini yağışlı/tayfunlu mevsime denk gelmesinden dolayı elemek zorunda kalabiliyoruz.

Colmar-Fransa

Bazen de gitmek istediğimiz yerlerde o döneme denk gelen festival, etkinlik, görmek istediğimiz bir doğa olayı varsa ona göre plan yapabiliyoruz. Örneğin Fransa’nın Colmar ve civarındaki köylerini noel zamanında gezmek için kış aylarına plan yapmamız gibi. Colmar ve Fransa’daki köyler noel zamanı nasıl bir kar küresine dönüşüyor okumak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz. Ya da Afrika’da her sene yaşanan büyük göçe şahit olmak ve safari yapmak için temmuz ve ağustos aylarında bu bölgeye seyahat planlamak gerekiyor.

Genelde hangi mevsimde gideceğimize karar verirken o dönemin sıcaklık ortalamaları, yağış durumları için buradaki siteden araştırma yapıyorum. Özellikle son zamanlarda kontrol ettiğimiz bir diğer site de buraya tıklayarak ulaşabileceğiniz size günışığı zamanını gösteren site oluyor. Örneğin Norveç gibi bir ülkeye eğer yazın gidiyorsanız güneş gece 23:00 civarında battığı için gezilip görülecek yerler için daha az gün ayırma şansınız oluyor çünkü günışığı siz uyuyana kadar sizinle olduğu için bir güne bir sürü aktivite sığdırabiliyorsunuz. Norveç gezi rotamızı okumak için buraya tıklayabilirsiniz. Eğer kış döneminde gidecek olursanız gündüz ışığı çok sınırlı olduğu için planlama yapmanız gereken gün sayısı artacaktır. Aslında bu aşamada bir sonraki adımı planlamak için de bilgi toplamış oluyoruz. O zaman gelsin sıradaki adım!

Rotayı planlamak

Hadi ama uçak biletini almadık daha, onu ne zaman alacağız dediğinizi duyar gibiyim. Çok haklısınız. Ancak biz uçak bileti alma kısmını en sona bırakıyoruz. Yani çok spontane bir kampanyalı bilet bulmadıysak şayet tüm planlama bittikten sonra o kısma geliyoruz. Bileti aldıktan sonra ahh keşke bir günüm daha olsaydı şurayı da görseydim ya da şu günübirlik tura katılsaydım dememek için önce plan şart. Örnek vermek gerekirse Bali seyahatimizde Gili adalarında da iki gün kalmıştık. Adada yapmak istediğimiz aktivite ise civardaki diğer adalara yapılan tekne turuydu çünkü bu turla değişik koylarda yüzebilecek, deniz kaplumbağası ve rengarenk balıklar görebilecektik. Ama Gili adasına ulaştığımız zaman öğleden önce olmasına rağmen günlük turların saatini kaçırmış olacaktık. Yani planlama safhasında bu bilgiye sahip olmasaydık, o turu yapacak bir günümüz daha olmayacaktı. Gili adası seyahati planımızı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

Gili Adaları-Bali

Rota planlama bazen en sevdiğimiz ama itiraf edelim bazen de en zorlandığımız kısım oluyor çünkü öyle ülkeler var ki sanki çok bilinmeyenli bir denklem çözüyormuş gibi hissediyoruz kendimizi. Çöz çözebilirsen! Bu kısımda önce genel şablonu çıkarıyoruz. Kaba hatlarıyla o ülkede görmek istediğimiz yerleri haritada işaretleyip ne kadar zaman ayırmamız gerektiğine karar veriyoruz. Bu aşamada bloglardan, youtubedan, tripadvisor gibi sitelerden hatta instagramdan bolca faydalanıyoruz. Aklımızda kabaca yapacağımız aktiviteler ve günler oluşunca da göreceğimiz yerler arasındaki mesafeler için ulaşımı kontrol ediyoruz. Bazen ulaşım için tren/otobüs saatlerini bazen de araba kiralamak için saatlerce en uygun aracı nereden kiralayacağımızı araştırıyoruz. Şimdiye kadar seyahatlerde bir çok ülkede araba kiraladık. Araba kiralamakla ilgili püf noktalarını da sizin için buradaki yazıda derledik.

Norveç’te road trip yaparken kiraladığımız hibrit aracımız

Bu noktada artık detaylarda boğulmadan seyahati kaç gün olarak planlamamız gerektiğini, yollarda ulaşım için harcayacağımız gün sayısını belirlemiş oluyoruz. Bilet alma kısmına geçmeden de şöyle bir konaklama fiyatlarına göz ucuyla bakıyoruz.

En son seyahatimiz Küba’ya olmuştu. Uçak bileti araştırırken Küba gidiş dönüş yerine Küba gidiş Miami dönüş ve bir de Küba’dan Miami’ye tek yön uçak biletinin aynı ücrete denk geldiğini fark edince Amerikan vizemiz de olduğundan hemen rotaya iki güncük de Miami ekledik. Uçak bileti almadan otel fiyatlarına da bakmıştık halbuki ama baya yüzeysel bakmış olacağız ki iş oteli gerçekten tutmaya gelince fiyatlardan biraz dilimiz yanmadı desek yalan olur. Demem o ki siz siz olun uçak biletini almadan konaklama fiyatlarına göz gezdirin. Bazen bir yere kampanyalı uçak bileti buluyorsunuz ama konaklama daha pahalıya gelebiliyor. Bakınız İskandinav ülkeleri!

Uçak bileti satın almak

Kimileri için seyahati planlamanın ilk adımı uçak bileti almak. Uzak ve zorlu rotalar için bu adım bizde en sonda gelse de 2-3 günlük kaçamak seyahatler için biz de uçak bileti aldıktan sonra planlamaya başlayabiliyoruz.

Uçak bileti alırken bir kaç tane siteden tarayıcıda kendimizi gizli moda alıp arama yapıyoruz ve en uygun fiyatı veren siteyi belirliyoruz. Gizli moda alarak arama yapmak önemli çünkü gideceğiniz yeri sürekli aradığınızda arama motorları sizin kriterlerinizi ara belleğe atıp fiyatı sadece size yüksek çıkarabiliyor. Yani arkadaşınız kendi bilgisayarından aynı bilete 300 TL ödeyecekken arama motoru size 400 TL gösterebiliyor.

Bu aşamada da eğer gideceğimiz rota uzak ve aktarmalı uçmamız gereken bir yerse birden fazla uçuş alternatifini excellere yazıp en optimumu bulmaya çalışıyoruz. Yansın beyinler!

Tegelalang Pirinç Tarlaları – Bali

Uçuşlar için en çok kullandığımız sitelerin başında skyscanner geliyor. Tabi ki edreams, kayak ve momondo’yu da kontrol etmeyi unutmuyoruz. Skyscanner’de çok sevdiğimiz bir özellik var. Çoklu uçuş arayabiliyorsunuz. Örneğin biz Bali seyahatimizi planlarken Bali gidiş dönüş bilet bakmak yerine Hong Kong gidiş, Kuala Lumpur dönüş bilet bakmıştık. Toplam uçuşlar için ödediğimiz ücret gidiş dönüş Kuala Lumpur biletinin bile altındaydı. Bazen denk gelebiliyor uygun alternatifler, araştırmak lazım. Bu sayede üç haftalık bir Asya çıkarması yapmıştık. Bali seyahatimizde gezdiğimiz yerleri okumak isterseniz buraya, Kamboçya seyahatimiz için de buraya tıklayabilirsiniz.

Angkor Wat Tapınağı-Kamboçya

Konaklama ayarlamak

Uçak bileti alınırken birden fazla yerde konaklayacaksak aşağı yukarı rota planı çıkmış olduğu için konaklamaları ayarlarken kriterlerimize uyan yerleri bulduk mu bu adım halloluyor.

Geçmişte en çok Booking.com kullanıyorduk ancak kurların yukarı gidişiyle biz de daha uygun konaklama opsiyonlarını değerlendirmeye başladık. Şu sıralar favorimiz Airbnb. Yine de mutlaka hem Booking hem de Airbnb’yi kontrol ediyoruz. Arabamız varsa tercihimiz merkezden uzak ve uygun fiyatlı konaklama seçenekleriyken, eğer toplu taşıma kullanacaksak da merkezi ve temiz yerleri tercih etmeye çalışıyoruz. Eğer Airbnb konaklamanızda indirim kazanmak isterseniz buradaki linkten konaklamanızı ayarlarsanız Airbnb hem size indirim yapıyor hem de bize bir sonraki konaklamamızda indirim yapmış oluyor.

Hallstatt’ta kaldığımız Airbnb evimiz

Otel ya da kalacağımız evi ararken en önemli kriter temizlik ve konum. Genelde temizlikten düşük puan almış yerleri çok merkezi olsalar dahi eliyorum. İki site için de genelde yorumları okuyup ona göre karar veriyoruz.

Son olarak da konaklamanızı ne kadar önceden ayarlamış olursanız olun her zaman için “last minute deal” denilen son dakika fırsatlarını değerlendirmek için seyahatinize az zaman kala booking ve airbnb’ye şöyle bir bakın deriz. Örneğin biz New York’da konaklamamızı ayarlamış olmamıza rağmen bu şekilde son anda çok daha merkezi ve çok daha güzel bir otelde daha uygun fiyata bir otel ayarlamıştık. Ayaklarımız yorulacağına gitmeden beynimiz yorulsun!

Araba kiralama, Tren Biletleri, Tur ve Diğer Aktiviteleri Satın Almak

Uçak biletleri, konaklama tamam ama daha bitmedi. Sırada araba kiralama, tren biletleri, aktivite ve günlük turlar için olan planlamalar ve harcamalar var. Bazı yapılacak olan aktivitelerin biletlerini önceden almazsanız tükeniyor. Örneğin Norveç seyahatimizde dünyanın en iyi tren yolcukluklarından seçilen Flam kasabasından kalkan tren biletini gitmeden çok önce almıştık. Flam treni dahil 1 haftalık Norveç seyahatinin ne kadar tuttuğunu okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

Flam treni- Norveç

Bu noktada ufak bir öneri olarak gidilecek ülkedeki aktivite biletlerini satın almadan önce Groupon ve Timeout sitelerini kontrol edebilirsiniz. Hem aklınıza gelmeyecek aktivitelerle ilgili de fikir edinmiş olursunuz hem de tam gittiğiniz tarihte sevdiğiniz bir grup orada konser verecek olursa sonradan ah vah etmezsiniz.

Tabi ki gittiğinizde gezerken de karşınıza çıkacak turları ya da etkinlikleri de değerlendirebilirsiniz. Biz gitmeden bu araştırmaları yaptığımız için daha planlı hareket etmiş oluyoruz. Hatta araya bazen dinlenme günleri bile ayırıyoruz ve o dinlenme gününü de rotamıza göre önceden belirlemiş oluyoruz. Örneğin Bali’de havuzlu villamızda kalacağımız günü odada dinlenerek geçirmeyi tercih etmiştik.

Vize ve Seyahat Sağlık Sigortası için başvurular

Eğer vizeye başvuracaksak biz genelde sunacağımız dökümanların sağlam olmasını istiyoruz ve uçuş ile konaklama ve araba kiralama, tren bileti gibi evrakları alıp tarihine göre vizeye göre başvuruyoruz. Seyahat tarihini ve konsolosluklarda yoğunluk olabileceğini hesaba katıp önden bu işi hallediyoruz.

Seyahat sağlık sigortasını ise vizeye başvurmayacak dahi olsak özellikle denizaşırı bir yere gidiyorsak ya da yoğun fiziksel aktivitelere gireceğimiz bir ülkeye gidiyorsak kendimizi güvende hissetmek için yaptırıyoruz.

Pulpit Rock-Norveç

Seyahat Programı

Tüm bilgileri kaydetme ve haritada işaretleme kısmına geldik. Biz yaklaşık altı senedir çevrimdışıyken çalışabilen Ulmon uygulamasını kullanıyoruz. Gideceğimiz şehrin ya da ülkenin haritasını indirip ziyaret edeceğimiz yerleri harita üzerinde yıldızlarla işaretliyoruz. İşaretlediğimiz yerlerin içine sonradan hatırlamak için notlar da ekliyorum. Bazen o noktadayken hatırlamak isteyebileceğim tarihi notları bazen de işaretlediğim bir restorandaki tatmak istediğim yemeğin adını yazıyorum. Hatta sonradan o noktayı hatırlamak için fotoğraf bile ekleyebiliyorsunuz.

Bu yıldızlayarak işaretleme kısmı inanın seyahatte hayat kurtarıyor. Gezerken bazen soğukla bazen sıcakla mücadele ederken, acıktım susadım derken aslında zaman zaman kaotik anlar yaşanabiliyor. Böyle anlarda yer yön bulma derdiyle uğraşmamak en güzeli.

Bir de minik tavsiye yıldız renklerini kategorilere ayırırsanız çok da kolay olur. Gezilecek yerler sarı, yemekler kırmızı, otel yeşil gibi gibi..

Haritada işaretleme tamamsa yapın diye önermeyeceğim ama bizi çok rahatlatan bir öneri daha geliyor. Travel Itinerary yani Seyahat Klavuzu oluşturmak. Bu aşamada Word’e önemli bilgileri kaydediyorum. Tüm bilgileri bitirdikten sonra word dokümanını pdf’e çevirip telefonuma indiriyorum ki çevrimdışı da kullanabileyim. Uçuş numaraları, kalacağımız yerin adresleri, airbnb evsahibimizle eve giriş çıkış saatleri ile ilgili mesajlaşmışsak onları kopyalıyorum.

Mesela Hong Kong’a gitmeden orada denemek istediğim yemeklerin fotoğraflarını kopyalamıştım. İyi ki de öyle yapmışım gidince İngilizce bilmeyen garsonlara fotoğrafı gösterip bundan istiyoruz diye sipariş bile vermiştik.

Bazen de binilecek feribotların saatleri vs oluyor bu dokümanda ki gezerken her an elimizin altında internet olmadığında bakabilelim.

Eğer zaman varsa günlük planlar da çıkarıyorum, gün gün gezilecek yerler şeklinde. Tabi buna her zaman uyamayıp tatildeyken revize ettiğimiz de çokca oluyor.

Seyahat için alışveriş

Bu aşama en zevkli kısım gibi görünse de kıyafetten daha ziyade ihtiyaca yönelik bir alışverişten bahsediyorum. Yoksa tatile giderken illa o çiçekli elbise ile yeni bir hasır şapka alınacak orası net!

Burası tamamen gidilecek ülke ve yapılacak aktivitelere bağlı olarak her seyahatimizde değişiyor. Örneğin Norveç’te meşhur Pulpit Rock’a trekking tırmanışı yapacağımız için gitmeden birer trekking ayakkabısı edinmiştik. Hatta dizlerimizde oluşabilecek problemler için doktorumuzun önerisiyle dizliklerimiz bile hazırdı. Pulpit Rock maceramızı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

Pulpit Rock tırmanışı öncesi dizliklerimiz ve biz hazırız

Kamboçya’ya gitmeden de gün içinde sağanak yağmurlar olabildiğini okumuştuk. O yüzden yanımızda yağmurluklarımız hazırdı.

Tabi ülkede kullanılan prizler değişikse uygun bir dönüştürücü mutlaka götürüyoruz yanımızda.

Hatta road trip yapıp arabayla baştan başa gezdiğimiz ülkelerde arabada telefonu navigasyon olarak kullanırken rahat etmek için telefonu arabaya bağlayan mini aparattan bile götürüyoruz. Sonra vay efendim neden kabin bagajına sığamadık. Cevat kelle gibi geziyormuşuz da haberimiz yokmuş.

Son dakika hazırlıkları

Seyahat öncesi yapılması gerekenleri okumak isterseniz buradaki yazımızda paylaşmıştık ama oradakine ek olarak kredi kartımızdaki limitleri rahatlatma adımını ekleyebiliriz. Özellikle araç kiralancaksa belirli bir süre kredi kartına provizyon koyulduğu için borcu kabarık bir kredi kartı sizi zorlayabilir.

En son Miami’de başımıza buna benzer bir olay geldi. Uber çağırdığımızda bir anda işlem iptal olmaya başladı. Anladık ki limitimiz dolmuş. Hemen o anda diğerimizin kredi kartına geçip işlemi hallettik ama internetimiz olmasaydı durduk yere biraz uğraşmış olacaktık.

Bizim seyahatlerimizi planlamada kullandığımız yöntemler bu şekildeydi.

Bize önerileriniz varsa yorumlara yazarsanız çok mutlu oluruz.

Siz ne gibi hazırlıklar yapıyorsunuz?